Sulkavalla soudettiin taas lukuisia SM-mitaleita venemestari Ruud van Veelenin veneillä. ”Kolmilautainen Ruud” alkaa olla jo käsite parisoutajien keskuudessa. Mutta yhtä monille tämä veistäjä on myös tuntematon, kuulee myös viitattavan ”se hollantilainen Sulkavalla”. Quiske päätti käydä haastattelemassa venemestaria
Tausta, ikä, koulutus, ammatti, harrastukset?
Täytin tänä vuonna 60 vuotta, ja olen kotoisin Amsterdamista Hollannista. Alkujaan olen merenkulun insinööri mutta olen opiskellut myös eletroniikkaa ja säätötekniikkaa. Olen seilannut maailman merillä hinaajalaivoissa konemestarina sekä työskennellyt automaatioon keskittyvissä yrityksissä. Ennen Suomeen muuttoa toimin omassa automaation alan yrityksessä 17 vuotta. Nykyään toimin veneenveistäjänä ja suunnittelijana. Vapaa ajan harrastuksiin kuuluu mm purjehdus ja pyöräily. Perheeseen kuuluu vaimo ja kolme hollannin lammaskoiraa.
Mikä toi sinut Suomeen ja miksi juuri Sulkavalle?
Töiden vuoksi työskentelin paljon Pohjoismaissa 80 ja 90 luvulla. 1992 tapasin vaimoni Päivin joka muutti kanssani Hollantiin. Suomeen muutimme 2003 aloitteestani. Sulkavalle muutto oli iso sattuma. Olimme pyöräretkellä ja törmäsimme Sulkavan suunnalla taloon järvenrannalla johon ihastuimme.
Soudatko itse?
Kyllä, se on minulle harrastus joka pitää mielen virkeänä ja kehon kunnossa. Harrastan myös melontaa, joka on siinä mielessä helpompaa että näkee minne on menossa – johtuisiko soutajien konservatiivisuus siitä että soutaessa katsotaan ”menneeseen” 😉 Osallistuin tänä vuonna ensimmäisen kerran ad-hoc Partalansaaren kiertoon yksiköllä (aika reippaasti alle 7 tuntia).
Montako vuotta olet rakentanut veneitä Suomessa?
Aloitin veneenrakennuksen 2006 Kauko Miettisen ja Heikki Joskittin "oppipoikana". 2006 lopulla perustin oman Puuvenepiste yrityksen, jossa minulla oli mahdollisuus toteuttaa omia ajatuksiani veneenrakentamisessa.
Toit maalit (värimaailma) suomalaiseen soutumaisemaan. Nykyään lähes kaikki veneet värillisiä. Mitä etuja maali tarjoaa perinteiseen lakkaan verrattuna?
Mielestäni värimaailma piristää perinteisiä puuveneitä ja omistajat voivat valita mieleisensä ”oman värin” – veneestä tulee enemmän henkilökohtainen. Värilliset veneet helpottavat niiden ja omistajien tunnistamista kisoissa. Tärkein syy maalin käytölle on kuitenkin se, että se suojaa venettä 100% UV valolta toisin kuin perinteinen lakka. UV-valo tuhoaa puun soluja ja heikentää venettä. Veneen pinta on käsitelty huolellisesti useammalla 2-komponentti maalikerroksella, jotka muodostavat huomattavasti kovemman ja kestävämmän pinnan kuin perinteinen lakka. Sisäpinnalla on vastaavasti 2-komponenttilakka joka auttaa pitämään veneen helposti puhtaana. Maali on myös luontoystävällisempi koska venettä ei tarvitse vuosittain hioa ja lakata.
Olet uudistanut suomalaista puuveneen rakennusta useilla tavoilla. Kerro tarkemmin?
Puuvenepisteen veneet on suunniteltu ”puhtaalta pöydältä” yhdessä suomalaisen laiva-arkkitehti Terho Halmeen kanssa. Veneiden nopeus on optimoitu tietokoneella. Erilaisia malleja on ollut helppo pyöritellä ennen rakentamista, joten perinteinen vuosien iterointi on voitu välttää.
Veneen kokoamisessa käytetään nykyaikaisia epoxi liimoja, veneessä ei ole perinteisiä nauloja eikä ruuveja juuri lainkaan. 2010 alkaen veneistä jätettiin myös ulkoinen köli kokonaan pois – pienempi märkäpinta-ala tuo lisää nopeutta ja vene reagoi käännöksiin huomattavasti ketterämmin.
Poseidon liikkuva penkkiratkaisu ja integroitu säädettävä jalkatuki ovat olleet mukana alusta saakka. Kiskot ovat hiljaiset ja helpot pitää puhtaina. Kiskosysteemi mahdollistaa pariveneen muuntamisen yksiköksi
melkein lennossa jos veneeseen on keskelle asennettu kolmannet hankaimet. Käsityönä tehty puuvene on aina iso investointi omistajalla, joten monikäyttöisyys on tärkeä seikka. Uusin innovaatio jalkatuessa on ns QuickRelease, joka mahdollistaa jalkatuen siirtämisen vesillä ilman työkaluja.
Ehkä merkittävin muidenkin venevalmistajien kopioima ratkaisu on Sarana hankain joka tekee soudusta miellyttävämpää, ja airoista kestävämpiä.
Puuvenepiste veneet ulkomailla, Savo650D rakennussarjat, millaista ollut palaute?
Koska kaikki Puuvenepisteen veneet on suunniteltu CAD-ohjelmistolla, mahdollistaa se veneen rakennussarjojen tarkan työstämisen missä tahansa maailman kolkassa yleisellä CNC-työstökoneella. Rakennussarja voidaan siis tuottaa niin lähellä asiakasta kuin mahdollista. Rakennussarjan perusteella tuotettuja veneitä on jo ympäri maailmaa. Ehkä paras esimerkki tästä on viime keväänä rakennettu parivene Mursu, jolla asiakas (aviopari) souti Race-to-Alaska kisassa 1200 km matkan noin 17 päivän aikana. Suoritus oli nopein aika tapahtuman kuusi-vuotisessa historiassa human-powered sarjassa. Vene on siis Sulkavan sääntöjen mukainen parivene lisättynä peräsin ja pienet katteet keula- ja peräosien päälle.
Uusia ajatuksia, esim voiko Coastal veneen tehdä puusta?
Miksipäs ei! Itseasiassa FISAn säännöt täyttävä Wooden Coastal C1X on jo suunnittelupöydälläni 😊 Tavoite olisi saada ensimmäinen proto valmiiksi kesän aikana. Jos joku on kiinnostunut Suomessa tehdystä puisesta Coastal yksiköstä niin voi olla yhteydessä Puuvenepisteeseen.
Mitä mieltä puuvenesoudun tilasta Suomessa?
Rehellisesti sanottuna puuvenesoudun tulevaisuus nykymuodossaan Suomessa ei näytä kovin valoisalta. Soutajien keski-ikä nousee ja harrastajien määrä vähenee. Vaikea sanoa miksi, mutta soutu ei ole ehkä suosituimmasta päästä urheilulajina ja perinteinen puuvenesoutu vielä vähemmän. Toisaalta näen, että soutu kuntoilu- ja ulkoliikunta muotona luonnossa on tärkeässä roolissa jatkossakin, ei niinkään kilpailumuotona.
Mielestäni kannattaisi fokustaa enemmän pidempiin ja seikkailu-tyyppisiin soututapahtumiin (adveture rowing) vaikka merellisessä ympäristössä, esim Karelia ja Heinäveden Kanavasoutu ovat hyviä esimerkkejä sisävesiltä. Soudun harrastajat hakevat elämyksiä. Oikein markkinoituna tämä varmasti kiinnostaisi ulkomaisia lajin harrastajia. Toisaalta suomalaisten soudun harrastajien olisi suositeltavaa hakea oppia tapahtumien järjestämisestä myös ulkomailta. 35km Blackburn Challenge soututapahtuma Bostonissa voisi olla hyvä paikka aloittaa.
Kiitos mielenkiintoisesta haastattelusta Ruud!
Tänä viikonloppuna soudetaan taas. Quiske on usein soutanut Pirkan Ruudin rakentamassa pariveneessä. Tänä vuonna soudamme ensimmäistä kertaa Coastal yksiköillä, ja odotamme kovasti Ruudin ensimmäistä Coastal venettä ;-)
Hyvää Pirkkaa ja soutukesää vielä,
T Quiske tiimi